Tog Chöd

 

Tog Chod is mindfulness door beweging. Het zijn eenvoudige bewegingen met een houten zwaard.

De bewegingen zijn vol en krachtig en brengen je in het nu.

De bewegingen snijden je angsten, verwachtingen en emoties door zodat je volle potentie kan beleven.

Tijdens het beoefenen van Tog Chöd kan je alleen in het hier en nu zijn.
De positie en de mooie heldere bewegingen zorgen ervoor dat je echt niet meer kan denken, het transformatieproces is ingezet...

Wanneer je dit na de les kan doortrekken in je dagelijkse leven zal je ook veel helderder kunnen beslissingen nemen en moeilijke momenten beter kunnen plaatsen.

Om dit alles door te trekken in je dagelijkse leven gaan we dieper in op deze 2 vormen.
We gaan de natuurelementen (aarde, water, wind, vuur en ruimte) terug integreren.
We starten uiteraard heel traag zodat iedereen weer de volledige vorm kent.

Daarna gaan we geleidelijk het tempo verhogen en zouden we ook kunnen overstappen naar het uiteindelijke doel de vrije vorm.


Dit brengt jou een stuk dieper in de flow van het leven zelf en dieper in de
Vreugde die het leven met zich meebrengt.

 

 

Tog Chöd betekent letterlijk “cut your head”. Door Tog Chöd te beoefenen, komen onze gedachten tot rust.

Tog Chöd is een opeenvolging van specifieke bewegingen. Deze bewegingen worden uitgevoerd met een licht houten zwaard (stok).  De oorsprong van de bewegingen liggen in de oude Tibetaanse traditie, meer specifiek de Trantrayana (transformatie) De boeddhistische Meester Tulku Lobsang Rimpoche creëerde deze vorm van oefeningen.

 

Tog Chöd is een eenvoudige manier om via sierlijke bewegingen op het ritme van de 5 elementen  in meditatie te zijn.  

Gedachten krijgen geen kans om af te dwalen of dwingend op de voorgrond te treden.

Dankzij de Tog Chöd is het mogelijk een diepe innerlijke rust in jezelf te ervaren.  

Tijdens het beoefenen van Tog Chod kan je alleen maar in het hier en nu zijn.

Wat kan het beoefenen van Tog Chöd allemaal brengen?

  • Beslissingskracht

  • Eigenwaarde, zelfrespect , zelfvertrouwen

  • In het hier en nu zijn

  • Transformatie van emoties,
    gedachten, angst en ego.

  • Stress

  • Focus

  • Lichaam en geest worden getraind

  • Verbeterd ons coördinatievermogen

  • Brengt ons fysiek en mentaal in balans

 

Een Tog Chöd les bestaat uit

 

  • Opwarming

  • Ademhalings-oefeningen

  • Oefeningen, uitdiepen van de Tog Chöd

  • Als afsluiter meditatie of relaxatie

  • Soms wat theoretische uitleg (ontstaan, betekenis...)

  • Tijdens de les is er voldoende ruimte om je te begeleiden, bij te sturen, te ondersteunen …

  • De oefeningen doen we in groep, individueel en per twee

Samen leren we de oefeningen aan, zodat je zelf Tog Chod kan beoefenen waar en wanneer je maar wil.

Tog Chod kan je op je eigen tempo uitvoeren,  iedereen kan het aanleren, en alle bewegingen worden stap voor stap aangeleerd.  Mocht je toch twijfelen of Tog Chod geschikt is voor jou, contacteer me gerust.

©2019 by Els Lightness. All rights reserved.

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black YouTube Icon